Kundcase SEO - Brandsäkerhetsföretag
Om företaget
Nedan kallad ”Brandsäkerhetsföretaget”
Med hänsyn till kunden går vi inte gå ut med företagsnamn. Vid en direktkontakt med oss berättar vi dock gärna mer om våra kundcase och hur vi jobbar för att uppnå bra resultat.
”Brandsäkerhetsföretaget” levererar helhetslösningar inom brandlarm och brandsystem mot B2B marknaden. Exempel på kunder finns inom Konferens, Hotell, Vård & Omsorg, Kontor & Handel, Kultur & Idrott, Säkerhet & Infrastruktur m.m. En efterfrågad tjänst är service på brandlarm men de jobbar även med månads, kvartals, och års-prov på brandlarm samt utbildningar inom brandsäkerhet. Det fanns mycket att jobba med och optimera på hemsidan för att förbättra rankingen och sökorden rankade relativt lågt med endast ett ord på första sidan och en del ord som inte rankade alls.

Topprankade sökord Februari 2021- innan vi påbörjade vårt arbete
Mediaminds arbete har resulterat i:
Synlighet
+23.25%
Sessioner
+62%
Snittposition
+43.4
Resultatet
Från startdatum så har vi jobbat med hemsidan i ca 7 månader. Ur en SEO synpunkt så är det inte lång tid alls då det vanligtvis brukar vara ett väldigt långsiktigt arbete. Det var därför roligt att i detta fall se en väldigt snabb förbättring i placeringarna under en relativt kort tid. Innan vi började var det bara ett sökord som låg på första sidan och idag hittar vi 15 sökord som ligger på första sidan hos Google och samtliga av de övriga sökorden har klättrat en hel del. Det har även blivit en tydlig förbättring gällande hemsidans synlighet på internet rent allmänt. Det finns fortfarande saker att göra på hemsidan men det är väldigt roligt att se ett tydligt och bra resultat på kort tid.
Topprankade sökord September 2021
Utveckling av hemsidans totala synlighet på Google
Hur gjorde vi?
- Övergripande analys av hela hemsidan
- Tekniska åtgärder
- Åtgärder kring hemsidans rubrikstruktur
Vi började med att göra en övergripande analys av hemsidan och kom fram till att det var bäst att börja med en allmän optimering av hemsidan med många tekniska åtgärder för att ”fräscha” upp hemsidan och få en bra utgångspunkt. Vi märkte bland annat att laddningshastigheten behövde ses över. Då detta på senare år har blivit alltmer viktigare hos Google så bestämde vi oss för att se över detta först. Efter att vi vidtagit åtgärder gällande laddningshastigheten så ökade hastigheten från 59/100 till 88/100 vilket var en väldigt stor och tydlig förbättring.
Efter laddningshastigheten var åtgärdat så började vi ta en titt på hemsidans struktur vad gäller rubriker och bilder där en hel del förändringar behövde göras. Vi behövde också göra ändringar i hemsidans Robots.txt fil samt att vi gick igenom hemsidans sidtitlar för att säkerställa att viktiga sökord fanns med.
När vi nu hade gått igenom en hel del punkter inom det tekniska området så var det dags att se över själva innehållet på hemsidan. Viktiga sökord saknades på relevanta ställen i texterna samt rubrikerna, vi behövde därmed formulera om delar av texten för att få med dessa. Det fanns även utrymme att fylla på med brödtext för att rent allmänt öka mängden textinnehåll.
Vi identifierade också att vissa undersidor hade fokus på flertalet olika tjänster/produkter på ett felaktigt sätt. Vi bestämde oss för att dela upp dessa och skapa helt nya undersidor för att kunna optimera innehållet på ett bättre sätt. Vi skrev nya texter och såg till att innehållet var optimerat för de sökorden vi hade valt ut.
Då det nu fanns en hel del textinnehåll på hemsidan så öppnades det många möjligheter till att skapa bra och relevanta internlänkar mellan de olika undersidorna. Detta var något som saknades på hela hemsidan i dagsläget.
Vi fortsätter nu att löpande följa utvecklingen på sökorden och gör ändringar och optimeringar i brödtexten vid behov beroende på hur resultatet utvecklar sig.
Varför berättar vi inte vilket företag kundcaset avser?
Med hänsyn till kunden går vi inte ut med företagsnamn. Vid en direktkontakt med oss berättar vi dock gärna mer om våra kundcase och hur vi jobbar för att uppnå bra resultat.