Displayannonsering

Internet ger fantastiska möjligheter att nå ut till människor. Din målgrupp finns nästan garanterat representerad där, men det gäller att nå fram till den genom det enorma mediebruset. På Mediamind har vi kunniga medarbetare som hjälper dig hitta rätt i den annonseringsdjungel displayannonsering kan vara.

Nischade webbplatser samlar specifika målgrupper

I dagsläget har det skett en fragmentering på internet. Det betyder att det skapats otroligt många nischade webbplatser och forum för specialintressen. Tack vare detta rör sig många inom specifika målgrupper i ganska snäva cirklar på internet. Om du lyckas pricka rätt med din displayannonsering mot de sajter där din målgrupp finns kan det bli en riktig guldgruva. Tricket är dock att hitta rätt ställe att synas på.

En bred annonsering kan slå helt fel och en annonsering på fel nätverk kan göra att du missar målgruppen helt. Utmaningen består ofta av att utvärdera och analysera hemsidorna, för att sedan lägga upp en smart strategi så att du får så hög avkastning som möjligt på investeringen. Några exempel på stora och välkända nischade sajter där man kan annonsera via displayannonsering är:

Aftonbladet logga
Blocket logga
Hemnet logga
viivilla logga

Förutom jättar som dessa finns det även en uppsjö av mindre webbplatser som inte är lika välkända för en bred publik, men som inom sitt speciella intresseområde är både välkända och välbesökta. De här sajterna har ofta en lägre annonskostnad och ger därför en bra avkastning på investeringen eftersom du samtidigt når precis rätt målgrupp.

Effektiva annonsnätverk och en uppsjö av betalningsmetoder

För att sköta displayannonsering finns det många alternativ på svenska sajter. Varje år dyker det också upp helt nya annonsnätverk. Både nya och existerande är alla av varierande kvalitet. Programmatic växer nu snabbt som annonseringsmetod som gör det enklare att hitta rätt målgrupp utifrån budgivning på annonsplatser och geografi.

Eftersom det finns så många olika alternativ finns det också väldigt många betalningslösningar. Bland de mest vanligt förekommande hittar du:

  • CPC – Cost Per Click
    En betalningslösning där du betalar för varje klick som genereras.
  • CPM – Cost Per thousand iMpressions
    En lösning där du betalar per 1000 annonsvisningar.
  • CPA – Cost Per Action
    I den här lösningen betalar du om besökaren uppfyller ett visst mål; till exempel att besökaren köper något, klickar på något specifikt eller fyller i ett särskilt formulär så som kontaktformulär, kontoregistrering eller skriver upp sig på listan för nyhetsbrev.

Det är svårt för många företag att veta exakt vilket annonsnätverk eller betalningslösning som är mest effektiv och som leder till flest konverteringar. Därför står våra analytiker och medieplanerare till tjänst. De är experter på just det här och kan hjälpa dig hitta den perfekta kombinationen som genererar den konvertering du är ute efter.

Mediamind skapar lösningar för displayannonsering

Många företag kontaktar oss när de vill nå ut med en viss kampanj för att marknadsföra sin produkt eller tjänst. Ibland ska en onlinemarknadsföring kombineras med satsningar i tv, radio och tidningar. Vi ser dock att det blir allt vanligare att ett större fokus läggs på internetannonseringen och vi tror att det finns några enkla anledningar till det:

Mer kostnadseffektivt

Transparent mätbarhet

Ofta högre konvertering i relation till investeringen

Hos oss på Mediamind har vi Campaign Managers som är experter på displayannonsering och hjälper dig säkerställa att du har precis rätt balans i din mediemix för att nå ut till rätt målgrupp vid rätt tidpunkt. Med hög mätbarhet och tydliga mål optimerar vi din kampanj löpande efter att den gått live. Genom att hela tiden vara närvarande och på bollen uppnår vi bästa resultat. Tillsammans når vi dina mål.

Om du inte har gjort det redan så testa gärna vårt fantastiska team när det är dags att rulla ut din nästa kampanj!

Exempel på banners Mediamind har designat

Vanliga frågor gällande displayannonsering

Google Ads eller Displayannonsering?

Båda kanaler är väldigt kraftfulla verktyg som hjälper er att nå ut till många olika målgrupper. Den stora skillnaden är att på Google Ads så söker folk aktivt efter er produkt eller tjänst medans Displayannonsering riktar sig till folk som redan är ute och surfar på andra hemsidor. Ni får mycket mer exponering med hjälp av bannerannonsering medans Google Ads kan ge er mer relevant trafik in till er hemsida. Vilken kanal ni bör använda beror helt och hållet på vad era mål är.

Vilka mått har banners i displayannonsering?

Banners kan ha många olika mått. Hemsidorna som ingår i Googles displaynätverk har reserverade platser för olika dimensioner så att man har en väldigt stor frihet i vilken typ av banners man vill annonsera med. Några av de vanligaste måtten som används i pixlar är: 250×250, 200×200, 468×60, 728×90, 300×250, 336×280, 120×600 men det finns många fler dimensioner att använda.

Kan man ha rörliga banners i displayannonsering?

Absolut! Man kan ha både animeringar och filmer man har spelat in själv. Det viktiga är att följa de riktlinjer som gäller för respektive nätverk eller nischad sajt. Gällande exempelvis Googles nätverk så får filmen vara max 30 sekunder lång och måste stanna helt efter 30 sekunder oavsett om den loopas eller inte.

Vad kostar displayannonsering

Kostnaden för att annonsera med banners varierar väldigt mycket. Beroende på vad man har för mål så kan man ha olika inriktningar på kampanjen där man antingen betalar per klick, var 1000e visning eller varje gång en användare uppfyller ett visst mål. Kostnaden för dessa visningar varierar beroende på vart annonsen visas. Om du vill synas på större hemsidor som t.ex Aftonbladet eller Blocket så får man oftast räkna med en högre kostnad. Man har alltid full kontroll över hur mycket man är villig att spendera genom att sätta en fast månadsbudget som systemet aldrig överskrider.

Vad är displayannonsering?

Displayannonsering innebär att man annonserar med hjälp av banners, antingen på en specifik sajt såsom expressen.se, eller att man går ut på mängder av olika sajter genom ett annonsnätverk. Här finns möjligheten att ställa in så man syns enbart på sajter utifrån en specifik målgrupp, geografi mm. Ett exempel på det kan vara Google Display Network (GDN).

Vill du veta mer om våra om hur vi kan hjälpa dig med displayannonsering?