Display- och räckviddsannonsering

Internet ger fantastiska möjligheter att nå ut till människor. Din målgrupp finns nästan garanterat representerad där, men det gäller att nå fram till den genom det enorma mediebruset. På Mediamind har vi kunniga medarbetare som hjälper dig hitta rätt i den annonseringsdjungel display- och räckviddsannonsering kan vara.

Nischade webbplatser samlar specifika målgrupper

I dagsläget har det skett en fragmentering på internet. Det betyder att det skapats otroligt många nischade webbplatser och forum för specialintressen. Tack vare detta rör sig många inom specifika målgrupper i ganska snäva cirklar på internet. Om du lyckas pricka rätt med din annonsering mot de sajter där din målgrupp finns kan det bli en riktig guldgruva. Tricket är dock att hitta rätt ställe att synas på.

En bred annonsering kan slå helt fel och en annonsering på fel nätverk kan göra att du missar målgruppen helt. Utmaningen består ofta av att utvärdera och analysera hemsidorna, för att sedan lägga upp en smart strategi så att du får så hög avkastning som möjligt på investeringen. Några exempel på stora och välkända nischade sajter är:

Hemnet.se

Aftonbladet.se

Blocket.se

Viivilla.se

Förutom jättar som dessa finns det även en uppsjö av mindre webbplatser som inte är lika välkända för en bred publik, men som inom sitt speciella intresseområde är både välkända och välbesökta. De här sajterna har ofta en lägre annonskostnad och ger därför en bra avkastning på investeringen eftersom du samtidigt når precis rätt målgrupp.

Effektiva annonsnätverk och en uppsjö av betalningsmetoder

För att sköta själva annonseringen finns det många alternativ på svenska sajter. Varje år dyker det också upp helt nya annonsnätverk. Både nya och existerande är alla av varierande kvalitet. Programmatic växer nu snabbt som annonseringsmetod som gör det enklare att hitta rätt målgrupp utifrån budgivning på annonsplatser och geografi.

Eftersom det finns så många olika alternativ finns det också väldigt många betalningslösningar. Bland de mest vanligt förekommande hittar du:

  • CPC – Cost Per Click
    En betalningslösning där du betalar för varje klick som genereras.
  • CPM – Cost Per thousand iMpressions
    En lösning där du betalar per 1000 annonsvisningar.
  • CPA – Cost Per Action
    I den här lösningen betalar du om besökaren uppfyller ett visst mål; till exempel att besökaren köper något, klickar på något specifikt eller fyller i ett särskilt formulär så som kontaktformulär, kontoregistrering eller skriver upp sig på listan för nyhetsbrev.

Det är svårt för många företag att veta exakt vilket annonsnätverk eller betalningslösning som är mest effektiv och som leder till flest konverteringar. Därför står våra analytiker och medieplanerare till tjänst. De är experter på just det här och kan hjälpa dig hitta den perfekta kombinationen som genererar den konvertering du är ute efter.

Mediamind skapar lösningar för annonsering

Många företag kontaktar oss när de vill nå ut med en viss kampanj för att marknadsföra sin produkt eller tjänst. Ibland ska en onlinemarknadsföring kombineras med satsningar i tv, radio och tidningar. Vi ser dock att det blir allt vanligare att ett större fokus läggs på internetannonseringen och vi tror att det finns några enkla anledningar till det:

Mer kostnadseffektivt

Transparent mätbarhet

Ofta högre konvertering i relation till investeringen

Hos oss på Forefront Media har vi Campaign Managers som hjälper dig säkerställa att du har precis rätt balans i din mediemix för att nå ut till rätt målgrupp vid rätt tidpunkt. Med hög mätbarhet och tydliga mål optimerar vi din kampanj löpande efter att den gått live. Genom att hela tiden vara närvarande och på bollen uppnår vi bästa resultat. Tillsammans når vi dina mål.

Om du inte har gjort det redan så testa gärna vårt fantastiska team när det är dags att rulla ut din nästa kampanj!

Vill du veta mer om displayannonsering eller våra övriga produkter?