Sökmotoroptimering - SEO

Att synas på sökmotorerna är för många företag en självklarhet idag. Det går inte att bortse från de marknadskrafter som finns här. Det görs dagligen över 55 miljoner* sökningar enbart på Google i Sverige.

OK, ett måste att synas – men hur fungerar sökmotoroptimering?

Konkurrensen är brinnande het i många branscher och alla vill synas i topp. Det finns ingen ”quick fix lösning” utan SEO handlar om ett gediget och systematiskt hårt arbete som ger resultat om man gör rätt. Mediamind har sökmotoroptimerat hemsidor sedan 2010 och vi vet som fungerar för att våra kunders hemsidor ska hamna i topp på Google på mängder av relevanta sökbegrepp. Vi har flera kundcase att visa upp, kontakta oss gärna så berättar vi mer.

SEO Onpage & Teknik

Målet med Sökmotoroptimering är att ditt företag ska synas på bästa sätt, högt upp på Google och övriga sökmotorers träfflistor samt att öka trafiken in till din hemsida. Mediamind hjälper er att analysera vilka sökord och fraser som ger bäst utväxling och tar sedan ansvaret för att förbättra rankingen på dessa ord på ett tydligt och transparent sätt där långsiktighet står i fokus.

En viktig parameter när man jobbar med sökmotoroptimering är att er hemsida har bra content och en tydlig struktur gällande landningssidor samt innehållet på dessa. En annan extremt viktig parameter man behöver se över är teknisk SEO. Det kan handla om laddningstider, hur sidan indexeras och hur robots.txt filer används. Mediamind tar hand om hela denna process och ser till att din hemsida anpassas utifrån detta.

SEO & användarvänlighet

Många sökmotorer och framför allt Google har på senare år lagt mer fokus på att prioritera användarvänlighet och belöna hemsidor som jobbar med detta. De parametrar som Google har i åtanke när det gäller användarvänlighet kallas för ”Core Web Vitals” där en av de viktigaste punkterna är laddningshastighet.

Statistik visar att ca 37% av användare väljer att leta vidare om en hemsida tar mer än 5 sekunder att ladda och ca 10% om hemsidan tar 3 sekunder att ladda. Man har även kunna mäta att en sekunds fördröjning leder till ca 7% förlust i konverteringar. Så förutom att laddningshastigheten är en viktig rankingsfaktor så kan den direkt påverka konverteringarna på en hemsida.

På Mediamind lägger vi alltid stort fokus på att förbättra just laddningshastigheten på din hemsida. Vi gör en analys av din hemsida för att se vad som kan optimeras för att den ska kunna ladda snabbare oavsett om det är komprimering av kod eller bilder som behövs. Varje hemsida är unik och kan behöva olika åtgärder.

SEO Outreach

Att andra hemsidor länkar till din hemsida är oftast väldigt positivt. I Googles ögon ökar trovärdigheten för din hemsida om andra trovärdiga och relevanta hemsidor länkar till din hemsida. Processen att leta efter möjligheter till dessa länkar kallas för SEO outreach. Förvånande nog jobbar många SEO byråer fortfarande med tveksam sökmotoroptimering där mängder av fiktiva hemsidor och länkfarmar skapas som pekar på hemsidan. Det är en snabb lösning och många ser snabba resultat. Nackdelen är att Google och andra sökmotorer inte alltid ser detta med positiva ögon och risken finns att det straffar din hemsida med tiden så att man tappar i ranking i stället. Vi har ett helt annat tänk på Mediamind. I de fall där vi ser att vi behöver jobba med extern länkkraft använder vi oss av SEO outreach som metod, vilket innebär att vi nyckelanpassar varje lösning unikt beroende på kund och bransch. Vi ger rekommendationer på länkar från ”riktiga” och etablerade hemsidor, influencers m.m så att du får rätt typ av länkkraft som är relevant för din hemsida och som sökmotorerna värderar korrekt och i många fall mer värdefullt.

Vanliga frågor gällande SEO - Sökmotoroptimering

Hur lång tid tar det innan min hemsida börjar ranka?

När det gäller SEO så går det tyvärr inte att säga en exakt tid när vissa sökord ska börja ranka. Det brukar vara ett långsiktigt arbete där man oftast brukar se förändringar efter ett par månader. Men det är absolut inte omöjligt att man kan se förändringar redan efter ett par dagar eller veckor. I slutändan är det upp till Google att avgöra hur hemsidor rankar. Men med rätt åtgärder kommer du kunna se en klar förbättring med tiden.

Är det möjligt att garantera en specifik position i rankingen?

Nej, ingen kan garantera en viss position. Google har många riktlinjer som man bör anpassa hemsidan efter för att öka sannolikheten till en bättre ranking. Men om man jobbar utifrån Googles egna rekommendationer och riktlinjer så är möjligheten att ranka högt mycket stor! I slutändan är det alltid upp till Google att avgöra hur hemsidor rankar. Mediamind har jobbat med SEO sedan 2010 och utifrån vårt sätt att arbeta så brukar resultatet vara mycket gott. Vi har många exempel och case vi kan visa upp.

Min hemsida rankar bra, är jag färdig med SEO?

När man har jobbat med sökmotoroptimering på en hemsida och lyckas nå toppositioner så är det extremt viktigt att behålla dessa. Google uppdaterar ständigt sina algoritmer på olika sätt vilket gör att det ibland kan ske drastiska förändringar i sökresultaten som man behöver anpassa sig efter. Så även fast man har bra positioner så är det otroligt viktigt att man bevakar dessa och fortsätter att underhålla hemsidan.

Vad kostar SEO?

Priset för SEO varierar beroende på omfattning av de åtgärder som behöver göras. Konkurrens, val av sökord, geografi och hur pass optimerad din sida är från början är exempel på parametrar som avgör. Om du kontaktar oss så ser vi till att du får en offert snabbt och förutsättningslöst

Hur rankar jag på andra sökmotorer än Google?

Även fast ca 97% av alla sökningar görs på Google så är det även bra att ranka på andra sökmotorer som t.ex Bing. Många parametrar och riktlinjer för SEO är väldigt identiska mellan olika sökmotorer och påverkar resultatet på dessa för att hemsidan ska kunna ranka där också.

Vad är SEO Outreach?

Det innebär att man söker upp relevanta hemsidor att inleda samarbeten med där länk till er hemsida läggs in. Det kan vara samarbetspartners, leverantörer, branschsajter, influencers som skriver om något som har med er bransch att göra. Därmed får man länkkraft från riktiga sajter och källor som Google och andra sökmotorer värderar högt. Alternativet till SEO Outreach är att jobba med länkfarmar och köpt trafik som kan fungera kortsiktigt men inte kommer gynna hemsidan i längden. Det finns tyvärr många exempel på företag som har jobbat så och som straffas av sökmotorerna för jobba på ett otillbörligt sätt. Det är bättre att jobba med länkkraft från ”riktiga” sajter på ett sätt som Google själva förespråkar.

* Källa

Få en kostnadsfri SEO-analys!

Vill du få en första indikering på hur din hemsida presterar på Google?
Fyll i formuläret nedan så får du din analys inom 24 timmar (helgfria vardagar).

Vill du veta mer om hur vi kan hjälpa dig med SEO?