BLOGG

SEO och AI

Publicerad den 29 sep, 2023

Med över 100 miljoner användare så är ChatGPT den mest använda chatboten idag. Aldrig har det vart enklare att generera så mycket content på så kort tid, men hur pass användbart är det?

AI (Artificiell Intelligens) har tagit den digitala världen med storm med många kraftfulla verktyg som används för att skapa allt från content, bilder och kod. Ett av de mer populära verktygen är ChatGPT som är en chatbot utvecklad av OpenAI. Man har tränat chatboten med avancerade maskinlärningsalgoritmer som gör det möjligt för AI-n att generera naturliga och relevanta svar på frågor. Då svaren ser så pass naturliga ut så är det vanligt att man använder ChatGPT för att generera artiklar, blogginlägg eller annat content som annars tar mycket tid att skriva manuellt. Det har även blivit väldigt vanligt att använda sig av AI när man jobbar med SEO, men detta har väckt många frågor om man verkligen bör använda AI när man skapar content.

Låta AI sköta jobbet?

Ett verktyg som gör jobbet åt en, allt man behöver göra är att ge den ett ämne så får man en lång och fin text som man enkelt kan klistra in på hemsidan! Efter att vi har experimenterat med ChatGPT så är det lätt att tänka i dom banorna, men betyder det verkligen att processen för manuellt skrivet content till SEO är ett minne blott? Vi kan ju börja med att fråga ChatGPT och se vad en AI själv har att säga:

Bör man använda ChatGPT för att generera texter när man jobbar med SEO?

”Användning av ChatGPT för att generera texter för SEO (Search Engine Optimization) kan vara möjligt, men det finns några viktiga överväganden att tänka på:

 

  1. Kvalitet på innehållet: ChatGPT kan generera texter, men kvaliteten på det genererade innehållet varierar. Det är viktigt att säkerställa att texten är relevant, informativ och engagerande för användare. Google och andra sökmotorer värderar högkvalitativt innehåll och kan straffa webbplatser med dåligt innehåll.
  2. Optimering för sökord: Om du använder ChatGPT för att skapa innehåll, måste du fortfarande tänka på sökordsoptimering. Du måste identifiera relevanta sökord och inkludera dem på ett naturligt sätt i texten.
  3. Granskning och redigering: Det är viktigt att granska och redigera det genererade innehållet noggrant. ChatGPT kan göra misstag och producera text som inte är helt korrekt eller lämplig för ditt ändamål. En mänsklig granskning och redigering kan förbättra kvaliteten på innehållet.

I sammanfattning kan ChatGPT vara en användbar resurs för att generera idéer eller för att hjälpa till med att skapa grundläggande innehåll, men det bör inte användas som en ersättning för mänsklig skrivförmåga och granskning. En sund strategi är att använda ChatGPT som ett komplement till mänsklig skapelse och granskning för att skapa högkvalitativt, relevant och unikt innehåll som är både sökmotorvänligt och användarvänligt.”

Som tur är så är ChatGPT väldigt självmedveten om vad den klarar av och inte klarar av i det här fallet. Precis som den svarar ovan så kan AI användas till viss del när man jobbar med SEO, men man bör inte helt förlita sig på AI om man vill ha ett bra resultat. AI är ett verktyg som bör användas för att underlätta arbetet, inte göra det åt dig. Ett bra användningsområde är när man behöver skriva mycket unikt content och man får idétorka och kreativiteten börjar sina. I det fallet så kan man be ChatGPT att generera en text som man sedan tar inspiration från. Att få ett nytt och fräscht perspektiv på ett ämne brukar oftast kickstarta den kreativa processen igen.

Ibland händer det även att man behöver skriva content om en komplex produkt eller tjänst som man inte har så stor insyn i vad det är för något. Man kan i det fallet ta hjälp av ChatGPT som snabbt och enkelt kan förklara vad den används till så att man får en bild om vad det är man ska skriva om.

Man kan även använda sig av AI när man gör en sökordsanalys då AI kan hjälpa till att identifiera relevanta sökord och fraser som användare söker efter.

Jobba smart men inte för smart. ChatGPT är ett verktyg, inte en lösning. Hur avancerad AI än blir så kommer den inte kunna ersätta den mänskliga touchen som gör content unikt.

Ett kraftfullt verktyg med begränsningar

Vi har kommit fram till att ChatGPT kan vara ett användningsbart verktyg när man jobbar med SEO men att det finns vissa begränsningar, så vad bör man se upp för?

Det är viktigt att notera att ChatGPT enbart har information om händelser och utvecklingar fram till september 2021 vilket gör att informationen man får inte alltid är aktuell. Det är därför viktigt att dubbelkolla att informationen man får verkligen stämmer vilket är ytterligare en anledning till att man inte bör förlita sig helt och hållet på AI.

Något annat man bör vara medveten om är att det finns verktyg som kan upptäcka om en text med stor sannolikhet har skrivits av en AI-robot. I många fall så behöver man inte ens ett verktyg för att se om en text har skrivits av en AI-robot. Det är därför absolut inte en omöjlighet att sökmotorer i framtiden kommer att uppdatera sina algoritmer för att enklare kunna urskilja texter som skrivits med hjälp av AI. Därför är det en bra idé att redan nu vara försiktig med hur man använder ChatGPT och liknande tjänster för att inte få problem längre fram.

Precis som i många andra områden så kan man för det mesta se om jobbet har blivit utfört av en människa eller en maskin, och sökmotorer som Google lägger stor vikt på relevans och användarvänlighet där den mänskliga faktorn alltid vinner i längden.