Månadens nyhet handlar som sagt om att varumärkesbyggande är något som fallit lite mellan stolarna och är något som fler och fler företag nu inser att dom borde satsa mer på. Som den fullservicebyrå vi är har vi alltid sett detta som en självklarhet. 

Tumregeln “60/40”, som tagits fram av Les Binet och Peter Field, innebär att 60% av budgeten ska läggas på varumärkesbyggande och resterande åt performance marketing, vilket innebär att man endast fokuserat på mätbara resultat.

Nu har marknadscheferna på marknadsinstitutet WARC kommit fram till att den större delen av budgeten bör gå till just varumärkesbyggande. Enligt en rapport från institutet spenderar företag för mycket pengar på performance marketing när de istället borde läggas på att bygga varumärket.

David Tiltman, vice president content på WARC, säger att många varumärken nu ändrar riktning och går från kortsiktig performance marketing, till långsiktig varumärkesbyggande.

Detta är något som vi märker när vi är ute och besöker våra kunder. Vi ser att det finns ett stort behov av en helhetslösning för den digitala marknadsföringen som i slutändan leder till ett starkt varumärke.

Till artikeln –>